Bij Eduquaat krijgt een startende leerkracht gedurende de eerste drie jaar begeleiding van een coach. Dit traject begint met een startgesprek, waarin de schoolleider, de startende leerkracht en de coach samenkomen. Het startgesprek maakt deel uit van de gesprekkencyclus die voor alle leerkrachten binnen de organisatie geldt.
Een belangrijk uitgangspunt in de coaching is luisteren naar de startende leerkracht. Wat heeft hij of zij te vertellen? Welke vragen, wensen, verwachtingen en ideeën zijn er? Het is waardevol om tijd te nemen voor observatie en te bespreken hoe de praktijk in de klas verloopt. Daarnaast is het voor de startende leerkracht essentieel om de coach goed te leren kennen. Voelt de leerkracht zich begrepen en gehoord? Hoe ervaart hij of zij de feedback en ondersteuning?
Voor de coach staat de persoon achter de leerkracht centraal. Belangrijke vragen zijn:
Als er uitdagingen zijn, kijkt de coach samen met de leerkracht naar oplossingen. Wat kan de leerkracht zelf doen om situaties te verbeteren? Het doel is om de leerkracht in zijn of haar kracht te laten staan en dit verder te versterken door coaching.
Een belangrijk onderdeel van de begeleiding is de leerkracht stimuleren om in de eigen spiegel te kijken. Door vertrouwen te geven en zonder oordeel te reflecteren, ondersteunt de coach de leerkracht bij het verkrijgen van waardevolle inzichten die bijdragen aan het leerproces. De kunst is om een veilige omgeving te creëren waarin de leerkracht durft te groeien, en dat vormt een cruciaal aandachtspunt voor de coach van Eduquaat.
Drie keer per schooljaar nemen startende leerkrachten deel aan een leerwerkplaats. Tijdens deze bijeenkomsten staat een relevant thema centraal dat de leerkracht ondersteunt in zijn of haar professionele ontwikkeling. Enkele voorbeelden van workshops en onderwerpen zijn:
Deze leerwerkplaatsen zijn gericht op het versterken van vaardigheden en het vergroten van zelfvertrouwen, zodat de startende leerkracht met plezier en succes het vak kan uitoefenen.